פרשת בשלח -לפעמים רק צריך להיות בשקט

לפעמים רק צריך להיות בשקט – פרשת בשלח

לפעמים כל מה שצריך זה להיות בשקט ולא להפריע לישועות שהשם מביא לנו.

בני ישראל יוצאים ממצריים, המצרים רודפים אחריהם, ים סוף נמצא לפניהם, ואז
מגיע המצב הגרוע מכל בו הם לכודים מכל הכיוונים ואין להם שום דרך בריחה. כאשר
בני ישראל מתלוננים אל משה רבינו, הוא אומר להם להתייצב ולראות את ישועת
השם, ואז נותן להם דרך נפלאה לצאת מהצרה: "השם ילחם לכם ואתם תחרישון"
(שמות יד', פסוק יד'). לפעמים כל מה שצריך זה להיות בשקט ולא להפריע לישועות
שהשם מביא לנו. אם נתבונן בדרך הנפלאה הזו, נוכל לנסות ליישם אותה גם בחיינו
ובעזרתה נוכל לצאת מכל צרה שלא תבוא.

"אשר עשה האלוקים את האדם ישר והמה בקשו חשבונות רבים"

שלמה המלך, החכם באדם, כותב במגילת קהלת (פרק ז', פסוק כט'): "אשר עשה
האלוקים את האדם ישר והמה בקשו חשבונות רבים". כי האמת היא שאנחנו יצירי כפיו
של הקדוש ברוך הוא, בריות מושלמות. אך אנחנו לא שמים לב איך שאנו מכניסים את
עצמנו לצרות בכל רגע כמעט. היצור שחי עם הכי הרבה דאגות בכל הבריאה
הענקית הזו הוא האדם. בעלי החיים מקבלים את המזון שלהם גם בלי חסכונות בבנק
ותשלומי ארנונה, הם לא זקוקים למתווכי דירות או ללימודי מקצוע, אין להם בעיית
שידוכים ולא צריכים לקחת את הרכב למוסך. הקדוש ברוך הוא ברא טבע מושלם
שמתנהל בדיוק כפי שצריך, וכך גם ברא אותנו. אך בשונה מהשאר, אנחנו מבקשים
חשבונות רבים. אנחנו מחפשים צרות ודאגות, מנסים להתקדם ולא שמים לב לאיך
שאנו הולכים אחורה. לא משנה כמה שיהיה לנו, תמיד נרגיש אומללים ממה שעדיין
אין. תחשבו כמה מלחמות היו בהיסטוריה, כמה דם האדם הביא על עצמו. תחשבו
כמה שנאה, תחרות וקנאה קיימות בעולם. תארו לכם שכל זה היה יכול להימנע, אילו
רק היינו בוחרים לא לעשות כלום ולתת לקדוש ברוך הוא לנהל את העולם.

הקדוש ברוך הוא נתן לנו את התורה ובה הציג לפנינו דרך ישרה בה צריך לנהוג.
אך החשבונות שלנו הופכים את הדברים למסובכים ומורכבים יותר. אדם נמשך אחרי
תאוות ורצונות זרים ולא מבין איך אלו מובילים אותו למקומות גרועים מאוחר יותר.
לפעמים אנשים עושים שטויות ואז מגלים מאוחר יותר שהרסו לעצמם את חיי
הנישואים והמשפחה בעקבות זאת. לפעמים אנשים מחפשים אתגרים ואקשן בחיים
ולאחר מכן מוצאים את עצמם חסרי כל. לפעמים אנשים מנסים להתחכם ולמצוא
היתרים לדברים אסורים מבלי להבין שאותם איסורים מזיקים להם.

לפעמים עדיף פשוט לא לעשות כלום ולתת לקדוש ברוך הוא להוביל אותנו למקום הנכון

אדם חושב שהוא מרוויח מאיסורי תורה מפתים או מהתחמקות ממצוות שנראות
קשות, אך הדבר דומה לאדם שרוצה לעשות דיאטה ואז הולך בסתר בלי שאף אחד
רואה וזולל דברים משמינים. הוא חושב שהוא עושה לעצמו טוב, אך הוא בסך הכל
הורס לעצמו. הוא חותך את הענף שהוא יושב עליו. אדם שמתרחק מהדרך הישרה
בה השם יתברך ברא אותו מזיק לעצמו, אך הוא כלל לא מקשר בין העבירה לבין
התוצאה ההרסנית. אחר כך הוא יכול לבוא בטענות לקדוש ברוך הוא שמביא לו
צרות, מבלי להבין שהוא בעצמו הביא על עצמו את הצרה. לפעמים עדיף פשוט לא
לעשות כלום ולתת לקדוש ברוך הוא להוביל אותנו למקום הנכון.

משה רבינו אומר לבני ישראל שהשם יתברך הוא שילחם להם. אך התפקיד שלהם
הוא להנמיך את עצמם ולתת לקדוש ברוך הוא לעשות את שלו. כמו שנוסעים ברכבת
הרים, לפעמים מגיעים למקומות מפחידים, לפעמים נראה שהולכים להתנגש, אך כל
עוד הנוסעים מחזיקים חזק ולא מנסים להתחכם, הכל יעבור בשלום. אם מישהו יפחד
ממקום שנראה לו מסוכן בנסיעה ברכבת ויחליט לקפוץ או לעשות מעשה דומה, הוא
רק יזיק לעצמו ויכניס עצמו לסכנה אמתית. רק צריך לשבת בשקט ולראות איך
הרכבת עוברת את המסלול ומגיעה למקום היעד בשלום. כל התערבות חיצונית שלנו
רק תפריע למהלך הדברים.

"השם ילחם לכם…"

פעמים רבות אנו שקועים בתוך צרות. מכל הכיוונים חוסמים אותנו ואין לנו שום
תקווה באופק. כל מה שאנו מנסים לא עובד ונראה שאין שום פתרון לבעיה שלנו.
בדיוק בזמנים האלו, אנו יכולים להיזכר במשפט החכם של משה רבינו אל בני ישראל.
"השם ילחם לכם…" הרי הוא זה שמנהל את העולם, הוא קובע מה יקרה למי ומתי,
הוא מכניס את המחשבות לבוס בעבודה, לחברים, ולמשפחה, הוא זה שמביא לנו את
מצבי החיים והתקריות השונות. הוא עושה הכל ובשנייה אחת הוא יכול לסדר הכל. כל
מה שאנחנו צריכים לעשות זה לא להפריע. רק להתבונן בביטחון ולראות את הישועה
מגיעה. הדאגות, הייאוש והמחשבות השליליות רק יעכבו את הישועה שלנו, האמונה
והביטחון יוכלו להביא אותנו אל הגאולה שלנו עם פתרון מצוין לבעיה שלא היינו
מסוגלים אפילו לחלום עליו.

אנשים אוהבים להרגיש שליטה. כשיש משהו מטריד אותם הם יחשבו על זה יום
ולילה בחיפוש פתרון, ולא יהיו מוכנים להרפות. הם אולי יתפללו להשם, אבל הם
בטוחים שהדרך מוכרחה להיות גשמית ומובנת בשכל, כך שהכול תלוי לכאורה
במאמץ שהם ישקיעו בפתרון. אבל הישועה מגיעה מתוך הלא נודע. השם יתברך יכול
למצוא לנו דרכים מעולות לסדר את כל הבעיות שלנו גם אם כעת זה נראה הדבר
הכי רחוק, לא מציאותי ולא הגיוני בעולם. לכן נאמר "מאין יבוא עזרי", כי העזרה מגיע
מתוך ה"אין", מתוך המקום הלא מוכר שכלל לא חשבנו עליו. משהו שבכלל לא היה
במודעות שלנו פתאום יגיע ויתגלה כפתרון מעולה. השם יתברך ישלח לנו ישועה לא
מוסברת שמתוך המוגבלות שלנו אנו לא יכולים לראות כעת.

התפקיד שלנו הוא להיות בשקט, ואז השם יתברך כבר יסדר את הכל.

הקדוש ברוך הוא לוקח אותנו במסלול שסלל בשבילנו. זה נראה כאילו שאנחנו
אלו שצועדים, אך השם יתברך הוא זה שנושא אותנו. במסלול אנו מגיעים לפעמים
למקומות שנראים כואבים, עצובים, מפחידים, קשים או סתם לא נעימים, אך הכל מכוון
מאת השם יתברך. גם מצבים לא נעימים עוברים וחולפים להם, וקרוב לוודאי שאת
רוב הדברים שהיום אנו מקדישים להם את מלוא תשומת הלב שלנו, בעוד חודש או
חודשים כבר לא נזכור כלל. את רוב הצרות והדאגות שלנו כלל לא נזכור בעוד שנה.

יגיעו להם עניינים חדשים וצרות חדשות ואנחנו נעבור ממקום למקום במסילת הרכבת
האישית שהקדוש ברוך הוא סלל לנו. כל מה שצריך זה להבין שהשם מכוון אותנו
למקומות הנכונים, ולהניח לדברים לקרות מתוך אמונה וביטחון. זה לא אומר שלא
צריך לעשות השתדלות, שהרי אנו מצווים לעשות את המוטל עלינו כדי להישמר. אך
מעבר להשתדלות שאנו צריכים לעשות, לא כדאי להתחכם ולנסות לשלוט בעניינים.
רק צריך לתת לקדוש ברוך הוא להנהיג אותנו ולבטוח בו שיוביל אותנו למקום הנכון.
התפקיד שלנו הוא להחריש, ואז השם יתברך כבר יסדר את הכל.

תוכן עניינים
דילוג לתוכן