רבי שמעון בר יוחאי – רשב"י

מיטב הסיפורים על רבי שמעון בר יוחאי

בין השיעורים: גדולתו המופלאה של רבי שמעון בר יוחאי – הרב שניר גואטה

זוהר הרקיע כוחו של רבי שמעון בר יוחאי סוד הגאולה – בחגווי הסלע

גדולתו המופלאה של רבי שמעון בר יוחאי – הרב שניר גואטה

 

רבי שמעון בר יוחאי
רבי שמעון בר יוחאי


רבי שמעון בר יוחאי, הידוע גם בשם רשב"י, היה מראשוני התנאים . הוא ידוע בעיקר בזכות הקשר שלו ליצירה הקבלית המכונה הזוהר, הנחשבת לאחד הטקסטים החשובים בקבלה היהודית.

רבי שמעון בר יוחאי נולד בתקופת הכיבוש הרומי של ארץ ישראל, וחי בתקופה של תהפוכות ורדיפות גדולות לעם היהודי. הוא היה תלמידו של רבי עקיבא, מגדולי החכמים בתקופת התלמוד, ונודע בתבונתו ובחסידותו יוצאי הדופן.

על פי המסורת, נאלץ רבי שמעון בר יוחאי לברוח מהרומאים ובילה שנים רבות במערה עם בנו, למד תורה ועסק בתורת הקבלה. במהלך תקופה זו, הוא קיבל גילויים גדולים בתורה.

לאחר שנים רבות יצא מהמערה רבי שמעון בר יוחאי והחל ללמד את תורתו לתלמידיו. הוא היה מגדולי התנאים בתקופתו, ולתורתו הייתה השפעה עמוקה על המחשבה והרוחניות היהודית.

אחד מחיבוריו המפורסמים של רבי שמעון בר יוחאי הוא ספר הזוהר, פירוש קבלי לתורה הנחשב לאחד הטקסטים החשובים במסורת היהודית. הזוהר כתוב בארמית ומפרש את התורה על דרך הסוד אם כי ישנם קטעים שכל אחד יכול להבין (הפשט שבסוד).

רבי שמעון בר יוחאי קשור גם לחג ל"ג בעומר שנחוג ביום ה-33 לעומר, תקופת הספירה שבין פסח לשבועות. על פי המסורת נפטר ביום זה רבי שמעון בר יוחאי וגילה את סודות התורה לתלמידיו, והוא נחוג כיום שמחה והילולה לכבודו.

רבי שמעון בר יוחאי היה דמות רבת השפעה בהיסטוריה היהודית, ותורתו ממשיכה לעורר ולהשפיע על המחשבה והרוחניות היהודית עד היום.

תוכן עניינים
דילוג לתוכן